Saturday, October 29, 2011

kanan atau kiri, tiada tengah2


Bismillah
selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad s.a.w, para sahabat dan org2 yg terdahulu...


Assalamualaikum w.b.t semua,



*malam2 yg sunyi ni, mmbuat diri semakin rinduu, rinduuu sgt kat mereka...rindu kat mereka yg sangat jauhhh berbatu2 di sana. rindu nak melihat mereka, nak bermu3ayashah, nak bkongsi rasa hati, nak saling menguatkan..sama2 bsabar...dan again sama2 menguatkan. membesar membesar dan terusss membesar bersama, merasa nikmatnya perubahan ini! (",)

*sungguh tarbiyah madal hayah(longlife training) adalah yg terbaikkkk, fresh from Allah.. untuk duduki UPSR saja 6 tahun pengajian diperlukan, SPM yg beberapa hari tu pula 2 tahun persediaan mesti dilalui. so, persiapan utk sesuatu yg infinity nanti apatah lagi kan? ;)

*dan dalam langkah2 kita membuat persediaan utk kehidupan yg infinity itu, tidak boleh tidak, pasti akan sentiasa berhadapan dgn ujian. pasti..mana mungkin seekor monyet akan bergayut dgn sangat9x kuat melainkan hadirnya angin lintang yang sangat laju bukan? begitu jg kita. mana mungkin kita semakin kuat+matang, melainkan setelah melalui kesusahan dan liku2 kehidupan ini. manis bukan? :) [29:2]

* so jangan sesekali pernah putus asa dari pertolongan dan kasih sayang Allah, jangan futur, jangan malas2, jangan tangguh2, jangan ulang kesalahan lalu...
jangannnn, jangan! kerna itu.. akan men'DOWN'kn lg kamu. jangan ye kusa ---> ok talking to myself at the first place. zusss!


'mukmin itu tidak boleh dua kali jatuh ke dalam lubang yang sama'
(shahih Muslim)
* kauthar, sila bc ni dgn hati.


walau apa yang telah, pernah, dan akan dilalui, tetap kuatlah menjadikan kalam Allah itu sebagai sumber inspirasi. sumber motivasi ---> interaksi dengan AQ jangan lupa!

"Katakanlah. Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani"
[39:53]



* sungguh s'org mu'min itu akan sentiasa terdedah kpd 2 tarikan:

1) magnet iman ---> niat, himmah, kesedaran dan perasaannya terhadap tanggungjawabnya yg menguatkan dia utk 24/7 sentiasa dalam amal saleh dan azam kebaikan.

2) magnet syaitan ---> yg menghiaskan futurnya dan menjadikannya cinta kepada dunia. yang menyebabkan dia lalai, malas, panjang angan2 dan berlengah2 utk blajar apa yg dia jahili.
[Muntalaq]


so,

to be con't....
jom sambung studeh dan zzzZZzzzzzzzzz. salam.


12.53am
al-rantissi.

Saturday, October 22, 2011

complement each other


Bismillah
selawat dan salam buat junjungan besar nabi Muhammad s.a.w


:)


tqvm sis!

alhamdulillah.......
banyak perkara telah dilalui
beberapa hari ini,
yg besar, yg kecil, yg cepat, yg lambat, yg mudah mahupun yg susah, semuanya benar2 mengajar ku...


mengajarku utk bersyukur bersyukur, dan teru
s bersyukurrr.
mengajarku utk segera berfikir, bertindak mahupun membuat keputusan dgn matang.
yg penting, membuatkn aku semakin sayang. sayangggg akan semuaaa perkara yg hadir ke dalam hidupku.


jangan pernah putus asa, dgn apa2 mahupun dgn sesiapa saja.
paling penting...


expect the best only from Allah the most merciful the most gracious.

(",)!!~


terima kasih awak.
terima kasih semua...terima kasih utk semua perkara!
*tatau nak ungkap mcm mana dah huhu
"Apabila hidup kita hanya untuk kita, hidupnya amatlah singkat. Bermula daripada bermulanya kita, dan berakhir dengan berakhirnya umur kita yang terbatas. Tetapi jika kita hidup kerana selain daripada kita, hidup kerana fikrah, sesungguhnya hidupnya panjang dan mendalam. Bermula daripada bermulanya manusia, dan berakhir dengan luputnya manusia di bumi ini"
(Muntalaq)

nih gaya org tak sabar nak dapat anak buah nih! ;)
doakn kakak ana(ecece) kuat+dipermudahkn urusannya iAllah!



Tuesday, October 18, 2011

hari ini


Bismillah
selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad s.a.w, para sahabat dan org2 yg terdahulu...


alam yg terus menerus berzikir, benar2 menenangkn! ^^


alhamdulillah, diberi lg keizinan utk ak bernafas, bergerak ke sana sini, berfikir dan membuat pilihan..dan lain2 lg. alhamdulillah...

minggu depan bakal memulakan kelas, smga Allah kuatkn semangat, keinginan, kesungguhan, keikhlasan dan ihsan utk berjuang dalam bidang yg ditempatkn ak padanya. kuat kauthar kuat! semangatttt!! lambat sket Allah nak bagi tu okeh sajaa, yg penting dalam mesti positive masyi! iAllah :))

sila kmbali ke pangkal jalan.
alhamdulillah...diizinkan jg utk ak sama2 berjemaah subuh, sama2 mmbaca al-ma'thurat(himpunan zikir2 nabi Muhammad s.a.w) dan sama2 mperdengarkn RS bsama ahlul bait trcinta...smga hari ini lebih baik dr smlm buat kita semua. (",)


***

"kauthar, tlg baca kn RS boleh?"
"tabley, cermin mata hilang"

tutup je majlis dgn tasbih kafarah dan surah al-asr, terus...

"mana cermin mata ana? mana manaaa? siapa nampak cermin mata cantik anaa?" hak2
(tersangkut di besi2 katil rupanya *_*)

"jacket? siapa ambil winter coat putih akuuu? sejuk lah"
"tu sebelah almari tu bukan awak punya ke?"T_T
(ad ukhti dah tolong sangkutkn rupanya huhu)

"qur'an? qur'anii, wein qur'an pink ak?? farahhhh, nak qur'an!"
(lupa plk mak cik cantik ni pinjam mlm smlm uhuk)


***

masa terus blalu..
anak2 pun semua sudah bersiap nak ke sekolah..s'orang demi s'orang keluar berjuang ke medan masing2. tinggallah ak keseorangan dlm al-rantissi.

tup tap tup tap *gaya tekan keyboard
okey jom hpdate berita jom. rasa mcm dah lama sgt tak keluar dr bawah tempurung ni/lama sgt hidup dlm snow globe jek..
then..satu demi satu laman sesawang di lalui. satu demi satu dihadam. satu demi satu disudahi dgn harghh arghhhhhh dahsyatnyaaaa..........

dahsyatnya dunia hari inii. dahsyat sangattt. kenapa dgn manusia niii?

kegelapan, kezaliman, pembunuhan, khianat berleluasa di mana2 sj. dan cahaya pula ke mana?? mana cahaya2 tauhid kpd Allah itu pergi? manaa?? nak simpan sendiri2 je ke?
perlu ke cahaya tu stagnant kat satu tempat saja? kat dalam rumah kita sendiri? kat dalam bilik kita saja? dalam liqo atau mabit saja? dalam tudung and kopiah saja? why why? what happen to the world nowadays??(ye saya sedar perkara ini sudah lama, cuma hari ini saya teringin nak semua org keluar bsama saya. keluar dr jendela ananiah! sila buka mata & hati)

sungguh sedih melihat anak zina merata2, perbuatan zina apatahlagi kan?rasuah, fitnah, jenayah usah dibicara. berhari2 cerita pon takkan habis.
prostitution? bukan saja domestic, international lebih222 lagi. beratur panjanggg manusia2 yg menjadi mangsa kpd manusia. manusia2 yg lemah dan tiada pilihan.(bc: realiti, bkn ilusi tv)
"the poorest country in the world is the country with the most women sexually exploited abroad"-aljazeera-
apa yg berlaku di negara2 jiran kita? baik di Jordan mahupun di Malaysia. muslims keseluruhannya? *speechless

ya, ada hari, berita2 gembira yg kita terima... berita2 yg menaikkan semangat dan kebanggaan kita sbg individu muslim. berita2 yg manis dan enak. tp.. ia hanya sementara, sekejap saja. atau mungkin, tiada kaitan pon dgn kita dr segi fizikal/mental?(bc: sumbangan dr kita).
rationya sangat beza jika dibandingkan dgn kemelaratan muslims pd hari ini. buka saja google search, google map, zoom innnn.. search saja di seluruh dunia, apa realitinya?
umat islam takkan mampu bangun dgn segala pepecahan yg ada(bc: konteks pepecahan yg sebenar). takkan mampu bangun dgn bergabung dgn non-muslim. lihat saja apa yg berlaku di Mesir selepas revolusi? renungkan, muhasabahkan...

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)...ila akhir ayah"
[2:120]


dan saya sangat terpanggil utk kita muhasabah bersama.. apa usaha kita dalam segala janji[6:162&163] yg telah dibuat? dalam segala kata2 dan keyakinan kita bahawa islam akan naik, bahawa umat islam akan berjaya? di mana nya bukti kata2/keyakinan kita itu dalam setiap saat yg berlalu?

adakah dengan senda durau yg berlebih-lebihan2? adakah dengan tangisan sedih/syahdu yg disusuli dgn movies dan drama yg tersusun panjang? adakah dgn semangat yg berkobar2 yg disusuli dengan overeating, oversleeping atau.."ntah la , tak tahu nak buat apa dah"..atau "BOSANNYA!" --- > mana mungkin bosan bg seorang muslim? zusss!(bc: peringatan yg kena dgn batang hidung penulis)

pelik rasanya bila mana ada golongan yang mendalami ilmu islam(bc: secara khusus dan ahli), tetapi meletakkan prioriti tarbiyah dan dakwah itu bukan sebagai keutamaan. meletakkan sepenuhnya hukum fardhu kifayah(bc: asalkan ada golongan yg melakukan DnT) pd dirinya. seolah2 tidak mengapa seandainya orang lain yang siang malamnya mengerah tenaga
menyebarkan islam, sedangkan dia hanya melakukan aktiviti2 harian yg biasa2 saja. yang menentukan waktu rehat seperti biasa, maka jadilah dia orang biasa. sedangkan muslim itu bagaimana? dalam keadaan parahnya ummat, masih mahu bergerak(bc: hidup) seperti biasa ke??



mana mungkin kita yg memakai tudung/baju labuh/kain whatsoever(bc: muslim yg dr luar kelihatan faham), tetapi masih selesa dan seronok dgn islamnya sendiri. masih berbahagia bersama urusan dirinya tanpa ada usaha utk berkongsi/sampaikan pd orang lain. mana mungkinnnnn?? sedang abu bakar selepas islamnya, terus saja menyampaikn syahdah sehingga 10 pemuda bjaya diislamkan melalui tangannya. sedang umar, selepas islamnya saja, mekkah(bc: umat islam di zaman itu) bisa terasa akan kehadiran dan keberadaan beliau. kita pula bagaimanaaa?? sedangkan kita lebih tahu islam dr mereka berdua bukan? sedangkn kita sendiri telah melihat bukti + kesan kejayaan islam itu pd suatu masa dahulu kan....
(kee ada yg tidak tahu?*wondering)

so bagaimana? nak main2, nak tangguh2 lg ke? nak tolak2 ke waktu lain lagi ke usaha islah dan mengislahkan tu? takda masa dah nak gaduh2...

"Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Dia menjadikan umat manusia semuanya menurut agama yang satu. (Tetapi Dia tidak berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan"
[11:118]


muhasabahlah sahabat sahabiyah sekalian...









Sunday, October 16, 2011

kacamata

bismillah,
selawat dan salam buat baginda dan para sahabat, tabi3een dan tabi3 tabi3eeennn, jg org2 terdahulu yg telah banyak berkorban demi memastikan aku, kami dan kita semua bisa merasa nikmat dan manisnya iman kpd Allah itu...
alhamdulillah...summa alhamdulillah...




spectacle = cermin mata = bantuan pengelihatan

dan sungguh...cermin mata itu yang aku dambakan sentiasa, utk sentiasa bersama ku ke mana jua aku melangkah, agar setiap saat yg berlalu....cermin mata itu bisa memperbetulkan persepsi aku tentang dunia ini, tentang manusia dan segala hidupan yg berada di sekeliling ku..cermin mata yg bisa membimbing aku dalam melihat segala perkara yg hadir ke dalam hidupku...

itu lah cermin mata tarbiyah. dan aku benar2 memaknainya...
dan pasti, ia tidak bisa dibeli di mana kedai2 hebat seluruh dunia, hatta dengan harga paling tinggi sekalipun ia tidak bisa diperolehi...melainkan jika engkau sedia berkorban hidupmu, berkorban masa tenagamu..menginfak seluruh kehidupanmu kpd kpd yg menciptakan mu, dengan sebenar2 infak...
(pernah merasa bagaimana nak menyumbang/bersedekah dalam keadaan diri sendiri serba serbi kesempitan? atau dlm keadaan duit biasiswa belum masuk? atau dlm keadaan setelah kehilangan sejumlah besar harta benda? ---> yaahhhh sounds so materialistic, but it's the truth. bahkan kesusahan/kesempitan yg lebihhh3 lg yg tidak mampu diungkapkn dgn lidah mahupun penulisan..)
bagaimana berat dan sakitnya kita hendak menyumbang dlm keadaan kita sebegitu...itulah yg dinamakan dakwah dan tarbiyah. senang diungkap dan disyarahkan, cuba sekali kau lakukan? ada brand? selagi tak rasa sakit dan susah, selagi itu engkau belum masuk ke dalam DnT itu(bc: hentaman dn muhasabah buat penulis!!)


dan semestinya, kacamata tarbiyah itu hanya akan kau rasai apabila kau sendiri memberi ruang pada diri kau, engkau sendiri membuka hati kau seluassss2nya utk ditarbiyah dan merasai tarbiyah itu...

mana mungkin org yg tak pernah ditarbiyah ingin mentarbiyah org lain?

wallahu'alam


P/S : sayang sangattttt kat antunna semuaaaaa. koranglah!(esp bdk2 kecik nih ha sibuk nyemak tepi saya)

dr kauthar ruslan,
bilik al-rantissi,
ri syurhabil. (",)







video

Monday, October 3, 2011

to my beautiful and strong ummi ^^

special for u, my dear ummi. :)



Everytime I think of you
You always make me smile
Whenever I feel down
You know how to cheer me up

And everything I feel confused

And I don't know which way to choose
One things for sure
I can always count on you

When I am near

Or when I'm far
Or when I'm completely lost...

In my heart I have no fear

Cos you're my guiding star, oh!

[Chorus]:

Mamma
You know that I love you
No matter what I
Say or do
I can never thank you, oh
Mamma
You know that I love you
You are the proof
Of what love can do
Truly you are Gods miracle

You're my shelter from the rain,
You're the shoulder I cry on
Whenever I feel pain
One touch from you and the pain is gone!

And all I've ever dreamed to be

Is to make you proud of me
Coz never once
Did you turn your back on me

Your healing words,

Your tender touch
The warmth of your embrace...

The beauty of your soul

Shines through your loving face!


[Chorus]


Your name
Was there first word I've ever spoken
You held my hand
Through the first steps I've taken, oh...
When I wasn't well
You watched me through the night
That is why
Paradise is under
Your feet

[Chorus] 3x

P/S : ya Allah, jaga lah pelihara lah ummi ku kuat2. sungguh, aku sangat sayangkn dia. thanks a lot umiii. thank u for everything.... (",)