Sunday, October 16, 2011

kacamata

bismillah,
selawat dan salam buat baginda dan para sahabat, tabi3een dan tabi3 tabi3eeennn, jg org2 terdahulu yg telah banyak berkorban demi memastikan aku, kami dan kita semua bisa merasa nikmat dan manisnya iman kpd Allah itu...
alhamdulillah...summa alhamdulillah...




spectacle = cermin mata = bantuan pengelihatan

dan sungguh...cermin mata itu yang aku dambakan sentiasa, utk sentiasa bersama ku ke mana jua aku melangkah, agar setiap saat yg berlalu....cermin mata itu bisa memperbetulkan persepsi aku tentang dunia ini, tentang manusia dan segala hidupan yg berada di sekeliling ku..cermin mata yg bisa membimbing aku dalam melihat segala perkara yg hadir ke dalam hidupku...

itu lah cermin mata tarbiyah. dan aku benar2 memaknainya...
dan pasti, ia tidak bisa dibeli di mana kedai2 hebat seluruh dunia, hatta dengan harga paling tinggi sekalipun ia tidak bisa diperolehi...melainkan jika engkau sedia berkorban hidupmu, berkorban masa tenagamu..menginfak seluruh kehidupanmu kpd kpd yg menciptakan mu, dengan sebenar2 infak...
(pernah merasa bagaimana nak menyumbang/bersedekah dalam keadaan diri sendiri serba serbi kesempitan? atau dlm keadaan duit biasiswa belum masuk? atau dlm keadaan setelah kehilangan sejumlah besar harta benda? ---> yaahhhh sounds so materialistic, but it's the truth. bahkan kesusahan/kesempitan yg lebihhh3 lg yg tidak mampu diungkapkn dgn lidah mahupun penulisan..)
bagaimana berat dan sakitnya kita hendak menyumbang dlm keadaan kita sebegitu...itulah yg dinamakan dakwah dan tarbiyah. senang diungkap dan disyarahkan, cuba sekali kau lakukan? ada brand? selagi tak rasa sakit dan susah, selagi itu engkau belum masuk ke dalam DnT itu(bc: hentaman dn muhasabah buat penulis!!)


dan semestinya, kacamata tarbiyah itu hanya akan kau rasai apabila kau sendiri memberi ruang pada diri kau, engkau sendiri membuka hati kau seluassss2nya utk ditarbiyah dan merasai tarbiyah itu...

mana mungkin org yg tak pernah ditarbiyah ingin mentarbiyah org lain?

wallahu'alam


P/S : sayang sangattttt kat antunna semuaaaaa. koranglah!(esp bdk2 kecik nih ha sibuk nyemak tepi saya)

dr kauthar ruslan,
bilik al-rantissi,
ri syurhabil. (",)







No comments:

Post a Comment