Monday, January 2, 2012

keindahan


Bismillah...

Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w :')




antara isi yang dipetik daripada buku Agar Bidadari Cemburu Padamu karangan Salim A.Fillah :


Aku bertanya, "Ya Rasul Allah. manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?"

Beliau menjawab, "Wanita2 dunia lebih utama drpd bidadari2 seperti kelebihan apa yang nampak dari apa yang tidak terlihat."

Aku bertanya, "Mengapa wanita2 dunia lebih utama drpd bidadari?"

Beliau menjawab, " Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kpd Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya terbuat dari emas.

Mereka berkata, "Kami hidup abadi dan tidak mati. Kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali. Kami selalu mendampingi da tidak beranjank sama sekali. Kami redha dan tidak pernah bersungut sama sekali. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya"

(HR Ath Thabrani, dari Ummu Salamah)


*****


Dari Mu'adz ibn Jabal, ia Radhiyallahu 'anhu berkata, "Rasulullah s.a.w bersabda, "tiada seorang isteri menggodai suaminya, melainkan bidadari calon isterinya(bg si suami) di syurga berkata: 'jangan ganggu dia, semoga Allah membunuhmu...ia hanya sementara ada di sisimu dan hampir meninggalkanmu untuk kembali kepada kami' "

(HR At Tirmidzi)


*****


"pada lintasan hidup kita, mencipta kecemburuan bidadari tidak hanya di saat suami sudah ada di sisi. ia dimulai dari awal masa taklif(pembebanan tugas dari Allah kepada hambaNya) sebagai wanita, atau bahkan jauh sebelumnya. Maka mempersiapkannya ketika di saat ini, berapapun usia anda, adalah langkah tepat yg memang seharusnya dilakukan.."

-quoted-



P/S: mode sedang berusaha menghabiskan buku tersebut sebelum start study GIS (so akhowat, jom sama2 tingkatkan pembacaan bahan2 bacaan luar skop pengkhususan kita yok! syukran utk mereka yang telah menasihati saya <3)

P/SS: berkongsi bukanlah atas rasa diri lebih baik lebih sempurna whatever. tapi kerana sayang dan sayanggg sangat2 kat semua akhowat/sahabat/saudara perempuan/wanita islam/muslimah dan yang sewaktu dengannya di luar sana. kita harapan siapa?(baca: sila jawab sendiri dengan hati). ayoh luruskan dengan islam(baca: menulis sambil mendengar lagu bangkitlah remaja islam, kan dan terkongsi lirik dia ;) )

P/SSS: thanks kak ira kerana secara tidak langsung telah mendorong saya untuk berkongsi sedikit sebanyak ilmu. semoga bermanfaat kepada semua. doakan kita sama2 dalam pelihara dan rahmat-Nya. menjadi wanita2 islam yang menguatkan, bukannya yang melemahkan.(doa sungguh2 tau!!) :)




i was first time listening to this song about 3weeks ago(i guess). PM by a sistah sitting next to me in the al-rantissi study room. tqvm for introducing me to the song. n thanks for everything too :)

2 comments:

  1. Mahu pinjam boleh?

    ReplyDelete
  2. salam rai..boleh. tapi kena minta izin kak izz dulu 3shan it's belong to her. and after akak baca k kino nak baca pula. so after exam akak bagitau rai semula ye :)

    ReplyDelete